logo

Ceasul tonalitatilor

    

Am observat de-a lungul timpului ca invatarea tonalitatilor este adesea o mare provocare pentru tinerii muzicieni. In workshopurile organizate in Bucuresti in anii 2011-2013, am structurat informatia astfel incat sa le usurez munca elevilor mei. Va prezint in continuare o sinteza a cursului.

Tonalitatea= scara muzicala de 7 sunete

Invervalul-distanta dintre 2 sunete sau pe limba copiilor: cati pasi facem de la o nota la alta

Semitonul=pasul cel mai mic intre doua sunete. Ne imaginam notele mi-fa, si-do sau distanta dintre clapa alba-clapa neagra alaturate

Tonul=un pas mai mare, care cuprinde inca o clapa intre cele doua note, ex: do-re, sol-la, si-do#

Reguli pentru ca o gama sa fie majora (vesela):

1. Terta de la baza trebuie sa fie intotdeauna MARE (sa sune vesel, deschis)

2. Semitonurile trebuie sa fie intre treptele III-IV, VII-VIII. Datorita lor apar diezii sau bemolii.

Reguli pentru ca o gama sa fie minora (trista)

1. Terta de la baza trebuie sa fie intotdeauna Mica (sa sune trist, inchis)

2. Semitonurile trebuie sa fie intre treptele II-III, V-VI (minorul natural)

Relativa minora a unei game majore se afla la o terta mica descendenta. Ex: Do-la, Re-si, La-fa#, etc.

Cercul cvintelor sau Ceasul tonalitatilor:

Gamele cu diezi urca din cvinta in cvinta perfecta. Fiecare cvinta adauga un diez la cheie. Numarul diezilor corespunde orelor ceasului (1#=ora 1, 2#=ora 2, etc).

Gamele cu bemoli coboara din cvinta in cvinta perfecta. Fiecare adauga un bemol la cheie. Numarul bemolilor corespunde orelor in sens invers acelor de ceasornic (1b=ora 11, 2b=ora 10, etc).

Relatiile care se pot stabili intre doua game:

  1. GAME RELATIVE: sunt situate la distanta de TERTA MICA, sunt pereche major-minor (gama minora este situata la o distanta de terta mica descendenta fata de cea majora) si au acelasi material melodic.( aceeasi armura la cheie). Exemplu: Do major- la minor.
  2. GAME OMONIME: sunt situate la distanta de 3 cvinte, au aceeasi tonica, dar material melodic diferit. Exemplu: Do major- do minor. (au aceeasi tonica, dar suna diferit)
  3. GAME ENARMONICE: sunt situate la distanta de 12 cvinte, sunt de acelasi fel (major sau minor), suna la fel dar se scriu diferit. Exemplu: Si major- Dob major, Fa# major-Solb major

2 thoughts on “Ceasul tonalitatilor”

  1. Sunt greseli in ultimul alineat. Trebuia scris sunete enarmonice _-suna la fel si au denumiri diferite cum ar fi si – ďo bemol deci nu are legatura si cu do# in acest context

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *